Glöm stora, opersonliga handelskomplex utanför stadskärnan. I Rättviks centrum är allt på behagligt avstånd, med ett stort och varierat utbud av butiker i genuin miljö.
Vi har pratat med tre olika handlare för att få deras bild av Rättviks centrum. Den ena aktören är relativt nyöppnad, den andra har funnits på samma plats sedan 1959. Den tredje har fått en ny, större butiksyta och sätter guldkant på näringen i flera bemärkelser.

Det här med en bra handel är viktigt. Centrum i Rättvik har den stora fördelen att ligga nära både större väg, riksväg 70, samt tåg- och busstation. Ett extra plus är tillgängligheten med gott om parkeringar.

Det största handelsstråket går längs Storgatan – som kantas av butiker – fram till torget, där ännu fler butiker finns, samt att Fricks konditori är beläget där, en mötesplats som lockat besökare i generationer.

Marie Backlund och Susanne Säbb Danielsson driver Rättviks Tunnbrödsbageri tillsammans med sina makar Lasse och Åke. De slog upp dörrarna för verksamheten i nya lokaler i december 2013. Deras kombinerade handelsbod och bageri har på kort tid blivit en succé, faktiskt i sådan grad att de blivit en reseanledning för besökare från både när och fjärran. Rättviks Tunnbrödsbageri har funnits sedan 1957 i gamla lokaler på Ågatan. I de nya lokalerna, som de också äger, har de kunnat utveckla verksamheten precis som de vill. Företaget har kunnat växa och personal har anställts.

– Styrkan att handla i Rättvik ligger i att handeln är så småskalig, säger Susanne. Besökare trivs här och vill handla sånt som är lokalt och specifikt för orten.

– Och det finns ett stort utbud av butiker i Rättvik, exempelvis kläd- och sportaffärer, säger Marie Backlund. Dessutom ligger allt koncentrerat med bra möjligheter för parkering.

Deras egen verksamhet har adress Vasagatan 12 och ligger 150 meter från Storgatan, i Classic Car Weeks före detta lokaler. En jättebra utgångspunkt har det visat sig.

– Kunderna hittar till oss, säger Marie, och vi har tur att disponera en lokal som vi kan nyttja som handelsbod (försäljning av ett 20-tal närproducerade produkter inom mejeri, chark etc) samt att vi också kan ha vårt bageri här, där vi bland annat bakar tunnbröd, tuttul, och kavelbulle.

Efterfrågan på närproducerat
Just detta med att kunna erbjuda ”något extra” är viktigt för ett samhälle menar både Marie och Susanne, kunder vill bli överraskade och hitta det oväntade.

– Jag blir glad när kunder säger att de kan fynda och hitta det oväntade i Rättvik. Vi försöker själva leva upp till detta. De här småproducenterna som vi lyfter i vår handelsbod är för små för att komma in på stora kedjor.

Åke Danielsson fyller i:

– Det är många som efterfrågar det lokala, vi är glada över att vara en del av det.

Susanne vill även tillägga att Rättvik har ett idealiskt läge rent geografiskt, med en egen identitet för handeln som hon vill värna om.

– Och för dem som ändå söker ett modernt köpcentrum, ja då finns ju det att finna 45 minuter bort. Jag ser ingen anledning till att vi ska jaga och försöka få hit någon av de stora, kända butikskedjorna. Vi ska vara stolta över den prägel vi har på handeln i Rättvik.

Besökarna trivs och vill handla sånt som är lokalt och specifikt för orten, säger från vänster Marie Backlund och Susanne Säbb Danielsson. Foto: Johan Pellas

”Torget är en bra plats för handel”

Ett par hundra meter norr om Rättviks Tunnbrödsbageri, med sin handelsbod, finner vi Primo, en klädbutik för män som funnits sedan 1950-talet. Idag utgör de en viktig del av handelsstråkets norra del, vid torget, beläget i höjd med tåg- och busstationen.

– Min far startade verksamheten redan 1956, säger en av Primos ägare, Svante Johansson. Tre år senare flyttade vi in i de här lokalerna, i samband med att huset byggdes.

– Vi känner oss inarbetade här, torget är en bra plats för handel. Det är tillgängligt för besökare med stor parkering i mitten, fontän, bank och förstås Fricks konditori.

Primo är en del av ett viktigt segment som alla centrumkärnor behöver – konfektion.

– Vi säljer kvalitetskläder till män i alla åldrar. Vi är kända för att ha ett brett utbud och rikligt med storlekar, som ska passa alla.

Kunder från Mälardalen
Svante pratar om enkelheten i att handla i Rättvik, att samhället inte är större än att man kan gå runt det. Han säger vidare att det är viktigt att kunderna åker hem nöjda, med ”oväntade fynd” i shoppingpåsarna.

– Vi har massor av kunder som kommer till oss från Mälardalen. De stannar här när de är på väg till eller från fjällvärlden. Kunderna säger att de hittar kläder hos oss som de inte hittar på sin hemmaplan. Det är skillnad mot de här vanliga kedjorna. Dessutom får de personlig service och hjälp.

Vi känner oss inarbetade i Rättvik och tycker det är viktigt med personlig service och hjälp. Det säger från vänster, Björn Haga, Ida Friberg och Svante Johansson. Foto: Riesbeck Reklam

”I Rättvik finns det mesta man behöver”

Sedan i december 2013 storsatsar Dala Guldsmide i nya lokaler, detta efter att ha tagit över Nordeas gamla bankkontor. Guldsmidesbutiken är numera en del av Storgatan, den stora affärsgatan som är kantad av butiker och utgör en viktig pulsåder för handeln.

– Vi tror på Rättvik, säger Mattias Gustavsson, som tillsammans med föräldrarna Inge och Karin och syster Catrin driver verksamheten.

– Den här kommunen har mycket att erbjuda, med sin vackra natur och stora turism.

Mattias har stora ambitioner när han beskriver målet med butiken.

– Guldsmedsbutiker brukar vara ganska trånga med en yta på ungefär 70 kvadratmeter. I vår butik på 200 kvadratmeter skapas helt andra möjligheter, det syns i hur vi skyltar upp och hur vi jobbar med exempelvis en vigsel- och förlovningshörna. Det ska vara en upplevelse att vara i butiken. Vi kommer även att satsa mycket på lokala smycken och egen design. Vi tror med den här satsningen att fler besökare från närliggande orter kommer att resa till Rättvik.

Tror på framtiden
Mattias återkommer till det här med konkurrensfördelar: Rättvik som ort må vara liten, men genomströmningen av besökare är stort.

– I Rättvik finns det mesta man behöver. Vi vet att exempelvis många från Stockholmsområdet gillar Rättvik, det ser vi på antalet besökare i vår butik. Vi är optimistiska för framtiden, vi tror på vår butik och handeln i Rättvik har en positiv framtid.

Text: Johan Pellas

Mattias, Inge och Karin Gustavsson är optimistiska för framtiden och tror på sin nya butik på 200 kvadratmeter i Rättvik.
Foto: Riesbeck Reklam