Bästa grundskolan i Dalarna!
Göran Berg, nöjd rektor på Rättviksskolan.
Niondeklassare, nu mogna att ta språnget vidare. Från vänster Susanna Smårs, Oscar Tyskhagen och Tarn Intichan. Foto: Johan Pellas
Anders Carlström och Erica Berg, två av skolans kompetenta lärare. Foto: Johan Pellas
På Rättviksskolans högstadium har man verkligen lyckats få studiemotiverade elever, vilket syns på trivsel och studieresultat.
Till detta känner sig eleverna trygga och bekräftade, från både skolledning och lärare.
– Vi är stolta över vårt lärandeklimat, säger Göran Berg, undervisande rektor.
Den egna motivationen är inlärningens bästa motor, det är ungefär så Göran Berg menar när han pratar om att lusten måste finnas med i studierna.
– Studiemotivation är jätteviktigt, och att bygga vidare på varje elevs starka egenskaper.
Göran pratar också om det viktiga samspelet: ska en elev kunna nå sin fulla potential krävs en bra dialog mellan skolledning, lärare och föräldrar. Utifrån detta har ett system byggts som alla följer och jobbar efter, rutiner som fungerar – och även ger resultat. Ifjol lämnade exempelvis nästan alla årskurs 9-elever skolan med rakt igenom godkända betyg, något som är klart över genomsnittet i både Dalarna och Sverige.
Att lyssna på Göran är som att lyssna till en VD i ett företag som förstått hur viktig individen är – eller som att lyssna till idrottsledaren i den övre hierarkin som tar varje chans att hylla sina aktiva.
– Våra ungdomar, totalt 380 på skolan, befinner sig i en känslig del av livet där det händer mycket med deras utveckling. Samtidigt har de 16 olika ämnen de ska läsa, särklassigt mest under deras år i grundskolan. Man kan inte vara bäst på alla ämnen. Under våra utvecklingssamtal pratar vi om fokusämnen, där elever får lyfta fram två ämnen där de har störst chans att förbättra sina betyg. De fokuserar sen extra mycket på just dessa ämnen under den aktuella terminen, med uppbackning av oss. Vi får bra resultat av det här, något som bygger självförtroende och går att applicera på andra ämnen under kommande terminer. ”Vad var det du gjorde för att lyckas senast”? Vi har jobbat mycket med målbilder och att lyfta fram vad eleven är bra på och förstärka det.
Göran pratar om det entreprenöriella lärandet, som innebär att utveckla och stimulera kompetenser som att ta initiativ, ansvar och omsätta idéer till handling. Det handlar även om att utveckla nyfikenhet, självtillit och kreativitet, samt att främja kompetens att fatta beslut, kommunikation och samarbete.
Viktig trivselfaktor
Göran Berg sitter på sitt rektorsrum på andra våningen. Året var 1998 när han för första gången klev in över tröskeln, då som lärare. År 2001 blev han rektor.
– Jag har undervisat 20 år som lärare i Stockholm, i ämnena matte och NO. Varför jag hamnade i Rättvik? Min fru hade släktingar här. En dag sa hon att vi skulle flytta till Dalarna, och, ja så blev det.
Vi har nyligen flyttat inom Rättvik och bor nu i Lerdal. Min fru sa nyligen att ”jag ser Gesundaberget och hör Siljan”. Det beskriver väl ganska bra hur vi upplever känslan att bo i Rättvik. Vi trivs oerhört bra. Och ja, jag undervisar fortfarande, för att det är så roligt, och för att jag vill testa att vårt sätt att jobba med eleverna fungerar.
Tre av skolans niondeklassare förstärker bilden av den goda studiemiljön. Tre elever som kommer från olika delar av kommunen, och också går i olika klasser. De pratar om en resa som varit smidig från byskola till större skola, om olika gemensamma aktiviteter på vägen som rivit barriärer – och byggt vänskap.
– Jag fick vänner på en gång när jag började här, säger Susanna Smårs, från Ingels.
– Det känns som om vi känt varandra länge, säger Tarn Intichan från Vikarbyn.