R E P O R T A G E

Full gas på Råberget i Rättvik

Rättvik-Boda Motorklubb bildades 1979 och har idag runt 180 medlemmar i varierande åldrar. Vi får en pratstund med klubbens nye ordförande Lele Matsson, vars mål är att utveckla och bredda intresset för sporten och klubben.

Lele arbetar som yrkeslärare på bygg- och anläggningsprogrammet i Borlänge och är van vid att stötta, utveckla och hjälpa barn och ungdomar. I rollen som ny ordförande kommer den erfarenheten väl till pass då mycket i föreningslivet handlar om att leda arbetet och utbilda klubbens ledare och styrelseledamöter. 

Rättvik-Boda Motorklubb håller till vid Råberget som ligger ca en mil norr om Rättviks centrum. Här kan den som är intresserad köra både Motocross på bana och Enduro i terräng. Banorna är väldigt uppskattade och det kommer ofta klubbar från andra delar av landet hit till Rättvik och tränar. 

Två av klubbens eldsjälar är Kim Haag och Daniel Norén. De ansvarar bland annat för Cross-skolan som välkomnar barn från 4–5 års ålder men även ungdomar. Deltagarna delas in utifrån erfarenhet och tränar sex gånger på våren och sex gånger på hösten. De minsta barnen får möjlighet att ”prova på” och får då dessutom låna mini-crossar om de vill. Vill man fortsätta att köra och skaffa licens måste man även gå en teoretisk del där man exempelvis får lära sig vad de olika flaggorna betyder och hur man ska bete sig på banan. 

”Vi vill att föreningen ska växa”
Föreningen välkomnar naturligtvis intresserade i alla åldrar men de satsar just nu mest på barn och unga.  

– Ja, det gör vi men man måste ha klart för sig att i den här sporten krävs också ett stort föräldraengagemang. Det är mycket jobb men familjegemenskapen är fantastisk och vi är många som håller ihop. Vi delar både framgångar och motgångar och utbyter kunskap med varandra, säger Lele.

Lele vet vad han talar om. Hans 18-åriga dotter Angelina började köra cross som sjuåring. Nu går hon på Motocross-gymnasiet i Sävsjö i Småland och ska kör SM för tredje året i rad. 

– Ja, vi lägger ner väldigt mycket tid på hennes sport. När det är säsong åker vi oftast i väg på fredagseftermiddagarna och ligger ute med husbilen hela helgerna. Det tar mycket tid och pengar i anspråk men jag och min fru Annica är överens om att det är värt det. Tänk vad mycket tid vi får tillsammans med vår dotter. Vi umgås väldigt mycket och det är otroligt värdefullt för oss, säger Lele.   

Angelina Matsson har varit ganska ensam tjej i sporten men nu kommer det flera duktiga flickor underifrån. I år är det 30 flickor anmälda till SM och de kör alla på högsta nivå i sina respektive klubbar runt om i Sverige. Här i Rättvik har vi även talangen Emmie Norén. Hon började köra cross när hon var åtta år och idag tävlar hon med mycket goda resultat. 

En annan förebild som lyckats mycket bra är Pipar Jonas Gruvris 20 år. Jonas fick chansen att testa motorcross som femåring då hans far tog med honom till motorklubben på ett ”öppet hus”. Sedan dess har han kört. Idag tränar och tävlar han ungefär tre gånger i veckan. 

– Ja, det blir många varv på banan men också en hel del löp-träning och flera timmar på gymmet. Det handlar inte bara om teknik utan också om kondition och styrka, säger Jonas.

Förra säsongen blev Jonas topp fem i klassen juniorer upp till 19 år. Den fina prestationen innebar att han fick elitlicens och nu får chansen att köra SM. 

– Så är det men det är en bit kvar. I motocross fungerar det så att de absolut bästa måste kvala in till själva SM-heaten. Det blir tio deltävlingar under säsongen och vi är 80 åkare som tävlar om de 40 startplatserna i SM, säger Jonas.

Rättvik Boda MK har inte enbart fina resultat individuellt utan satsar även på två serielag i ”nedre norra”– ett division 1-lag och ett division 2-lag. I båda lagen åker tre till fyra förare.

Lele avslutar med att berätta lite om framtiden.

– Ja, vi vill naturligtvis att föreningen ska växa och att vi får fler intresserade medlemmar och åkare. Vi ska också hänga med i utvecklingen när det gäller el-motorcross. Gotland Grand National, som är den största tävlingen i Sverige, kör några klasser med elmotorer. Vi har redan låtit de yngsta barnen prova på för vi vet att förr eller senare kommer den här typen av eldrivna motorer även till oss. När det sker ska vi vara beredda och ligga i framkant, avslutar Lele.

För fler bilder, se fullständigt reportage här >