Rättviks marknad
– en mötesplats för alla

Marknadsgeneral Magnus Wikman, tror att vårens marknad kommer att bli ännu en folkfest i Rättvik. Foto: Riesbeck Reklam

“På årsbasis finns ingen marknad i Sverige som slår oss”

I Rättvik finns ett evenemang som levt kvar i generationer, och som synes vara starkare och populärare än någonsin. Vi pratar om Rättviks marknad, en mötesplats och folkfest som lockar besökare i hundratusental.

När mycket annat i samhället förändras bjuder Rättviks marknad på ett beprövat koncept, där besökaren känner igen sig – och får precis vad han eller hon vill ha. Och människor från när och fjärran sluter upp, det är likadant varje vår och höst.

– På årsbasis finns ingen marknad i Sverige som slår oss, säger marknadsgeneral Magnus Wikman.

Magnus ser många förklaringar till framgången, som upplevelsen, att gå runt i vackra Rättvik, bland alla knallar, cirka 600 stycken från hela Skandinavien, alla uppträdanden, musiken. Kort sagt en helhet som fungerar.

– Alla vill köpa sina strumpor, kokosbollar och en korvbit. Och barnen ska åka karusell. Det finns en trygghetsaspekt i att folk vet vad de får. Sen finns det förstås fynd att göra. Vi som arrangör behöver inte tänka i nyheter, de står knallarna för.

Magnus pratar om trivselaspekten, att kunna strosa runt lite som man känner för, utan att veta vilka nya och gamla bekantskaper som dyker upp bakom nästa hörn. Det här med att vara på marknad kan nämligen vara en väldigt social företeelse. Annars duger det gott att bara observera. Att låta ögonen vandra runt på detta myller av människor och knallar, ett fenomen som även knyter band med historien. Vi har ju i alla tider lockats till marknader, för social samvaro och utbyte av varor och tjänster. Skillnaden ligger väl möjligen i att det som förr var en livsnödvändighet – att komma över varor för sin överlevnad – idag har blivit ett folknöje, något som sätter guldkant på tillvaron.

Stark besöksmotor
Apropå detta med att lyfta människor i deras vardag. En viktig faktor är att marknaderna sammanfaller med turistsäsongen.

– Marknaden på våren, i maj, ligger i en tidpunkt då många väljer att ta första campingturen. Och vår höstmarknad brukar vara sista campingturen för säsongen. Även sommarstugeägare kommer och stänger vid dessa tidpunkter. Marknaderna följer årstiderna väldigt bra.

Annars är det ganska svårt att ringa in vem besökaren är, målgruppen är så bred.

– Här finns alla åldrar och generationer, lokalbor och tillresta. Det går dessutom bussar från Mälardalen, Hälsingland och Jämtland. Och vi noterar att vi får allt mer norska gäster som reser till oss. Det lovar gott inför framtiden.

Magnus hyllar alla aktörer som finns med och jobbar för marknadens genomförande. Som tack för sina viktiga insatser tjänar de lokala föreningarna en del pengar, vilket bidrar till att deras egna verksamhetshjul kan snurra lite bättre. Som exempelvis scouterna och slalomklubben som städar under och efter evenemangen. Listan på delaktiga människor och föreningar kan göras lång.

– Rättvik har ett fantastiskt föreningsliv och det känns bra att vara med och bidra till det. Marknaden skapar många mervärden för kommunen, där vi ju har andra starka evenemangsaktörer, som Dalhalla och Musik vid Siljan med flera. Vi är många som bidrar till att folk vill leva och bo här.

Magnus ser redan fram emot vårens marknad som äger rum i samband med Kristihimmelfärdshelgen, sjätte till åttonde maj.

– Jag har jobbat med marknaden sedan 2003. Höstens marknad var den bästa både besöksmässigt och organisatoriskt. I vår får vi dessutom en klämdag där folk är lediga från sina jobb. Det lär bidra till att vi får ännu en folkfest i Rättvik.

Text: Johan Pellas

VETA MER

Rättviks marknad är stor till ytan och täcker i stort sett hela centrala Rättvik. Centrum för marknaden är Knektplatsen.

Marknaden härstammar från 1891 då kommunalstämman beslutade att det skulle ordnas torgdagar på orten en gång i månaden. Men dåliga erfarenheter av dessa torgdagar gjorde att man senare bestämde sig för att endast hålla dem två gånger årligen, i början av maj och oktober.

Under 1920-talet dök den första karusellen upp vilket bidrog till att folktillströmningen ökade. Resten är en enda lång framgångssaga.

Marknadsdatum för 2016 är 6–8 maj och 7–9 oktober.